כולנו מכירים את גוגל.
זהו ללא ספק מנוע החיפוש הגדול והמוכר בעולם, שעיצב והשפיע יותר מכל על עולם הידע הדיגיטלי שלנו.
גוגל הינו מנוע החיפוש מספר אחת, מוביל בגודלו ובהיקפו, שאף מחזיק במנוע החיפוש השני בגודלו בעולם – יוטיוב.

האם תם עידן גוגל?

טוב, ברור לי שלא הגעתם לכאן כדי לקרוא האם גוגל סיימה את הקריירה אחרי 25 שנה (גוגל החלה את דרכה בשנת 1998), אבל אני מבטיח לכם שהכל קשור ויהיה ברור בסוף.

עד כמה שגוגל נראית עצומה בעינינו ועד כמה שהיא מספקת תשובות לכמעט כל שאלה, ההערכות אומרות שהזחלנים שלה (web crawlers) מסוגלים לאנדקס אך ורק כאחוז ועד 12% מכלל הידע ברחבי האינטרנט. זוהי ההערכה הגסה ביותר, היות והחיפושים שלנו מתבצעים בתוך האינדקס של גוגל ולא באינטרנט. שאר האינטרנט נמצא במה שנקרא: The Deep Web ו-The Dark Web.

זחלני הרשת של גוגל
Web Crawlers

אם אין לכם או לכן מושג מה משמעותם של מונחים אלה, היכנסו ללינק כדי לקרוא, כי אני רוצה להתמקד יותר בגוגל ובמתחרותיה ובמה שעומד לקרות איתן בעתיד.

אני מעריך שכמעט כולנו נחשפנו לכניסתה של הבינה המלאכותית לחיינו לאחרונה.
לצ׳אטבוט המגניב שנקרא ChatGPT, של חברת Openai. הוא מסוגל לפתור בעיות מתמטיות, לספק הסברים כמעט בכל נושא; לסייע בקופירייטינג, בכתיבת קוד ואפילו ליצור קריאייטיב בעזרת התוכנה שנקראת Dall-E. שגם היא מבית Openai.

צילום מסך ChatGPT

חברת Openai מומנה בהתחלה על ידי אנשים מוכרים כמו אילון מאסק ואנשים מוכרים נוספים מעמק הסיליקון, אבל ב-2019 היא קיבלה מימון של מליארד דולר מחברת מיקרוסופט. סבב מימון שני מוערך בשני מיליארד ב-2021 ועוד 10 מיליארד דולר מימון התקבלו על פי דיווחים בינואר 2023.

ולמה אני מספר לכם את כל זה?
מיקרוספוט היא המתחרה הישירה של גוגל בתחום מנועי החיפוש.
מנוע החיפוש המוכר Bing,
שאף הוא גדול למדי, נמצא בבעלותה, אם כי לא מתקרב לגוגל בהיקפו.
לפי מקורות שונים באינטרנט, גוגל מדווחת כמחזיקה ברוב המוחלט של החיפושים האינטרנטיים. רוב המוערך בכ-85% עד 89%. זאת לעומת בינג שהיקף החיפושים בה נע בין 5% ל-7% בלבד.

חברת מיקרסופט התבטאה מספר פעמים בנוגע לאינטגרציה של הצ׳אטבוט ChatGPT עם מוצריה השונים, כמו מנוע החיפוש בינג, מוצרי אופיס וורד, פאוורפוינט ועוד. מהלך כזה עלול לגרום לשינוי משמעותי ולתחרות כבדה עבור גוגל. זאת כיוון שהבינה המלאכותית יודעת לענות על שאלות ללא צורך בסריקה של מיליוני לינקים כדי למצוא את התשובה הרלוונטית ביותר. עובדה זו עשויה להוביל אנשים להשתמש במנוע החיפוש בינג.

למרות שגוגל אינה זרה בתחום הבינה המלאכתית ויש לה מפסר מוצרים כמו ה- google assistant ורכישה נוספת שלה בתחום הבינה המלאכותית, חברת DeepMind הבריטית ואפילו עובדת על בינה מלאכתותית משלה (LaMDA), שתתחרה בצ׳אטבוט, אך למרות כל זאת היא עדיין לא השיקה אותה ולא נראה שזה עומד לקרות בזמן הקרוב.

אז מה אתה אומר לנו בעצם?
שאולי כדאי לנו בתור משווקים להתחיל לקדם גם בבינג ולא רק בגוגל?
יכול להיות, בהחלט יכול להיות,
שום דבר לא בטוח. כפי שהסברתי קודם, גוגל היא עדיין מפלצת תוכן וידע, המספקת עשרות שירותים אחרים שכולנו משתמשים בהם: כמו ג׳ימייל, יוטיוב, גוגל מפות, מיי ביזנס ועוד ועוד…
אז גוגל בהחלט פה כדי להישאר.
בנתיים, מה שבטוח – יהיה מעניין!
ולכל אלו מכם שחוששים מהבינה המלאכותית, או שבטוחים שהיא תייתר את הצורך במשרות רבות,
בעיקר בתחומי הקוד, שיווק ועיצוב,
קחו נשימה עמוקה: הרגעו;
נגרים למשל, עדיין קיימים בעולמנו למרות שקיימות מכונות אוטומטיות המסוגלות להכין כל פריט עץ שתבקשו, לפי טעם ועיצוב אישי. נגרים עדיין מתפרנסים היטב למרות זאת.

התחילו לחשוב על בינה מלאכותית מכיוון חיובי: חברות גדולות כמו גוגל ומיקרוספוט הכניסו הרבה טוב בעולם. עם האופציות החדשות כבר קשה לי אפילו לדמיין כמה טוב הן יכולות לעשות כשכל זה ייתפתח לשלב הבא,
אולי למטאברס? אולי נוכל ליצור שם עולמות שלמים בכתיבת משפט? לראות תוכן ויזאולי שיסביר ויפשט דברים?
‏Only time will tell.